Alla inlägg under januari 2014

Av Jennie - 31 januari 2014 19:55

Det här med mat..
Jag förstår ärligt talat inte vad man ska äta! Man ska inte äta socker; inte vitt socker, inte fruktsocker och inte mjölksocker (laktos). Sen ska man inte äta vitt mjöl och inte för mycket fett. Och kött ska vi ju dra ner på för miljön skull.
Så alltså försvinner bröd, mejeriprodukter, frukt, juice - min frukost. Allt mitt fika försvinner, även det jag tyckt varit nyttigt, så som fruktsallad. Min lunch och middag som ofta består av tex past och såser försvinner för det innehåller vitt mjöl och laktos.
Helt enkelt ska man bli vegetarian och endast dricka vatten. Men det vill jag inte så jag tycker detta känns lite övermäktigt..
Hur gör alla andra?!

Av Jennie - 31 januari 2014 10:54

Av Jennie - 31 januari 2014 09:56

Vägde mig i tisdags. 82.8, vilket blir -0.7 Jag får vara glad för det lilla :)

Det är något jag behöver få till.. Denna veckan har jag varit och tränat söndag, tisdag och onsdag. Jättebra, verkligen, men det kommer inte bli så varje vecka. Nästa vecka vet jag redan nu att jag inte kan tisdag. Dock börjar stora tjejen simskola på måndag och då ska jag försöka gå och simma under tiden.

I den bästa av världar skulle ett träningsschema för mig se ut så här:

Måndag: simma
Tisdag: gympa
Onsdag: cirkelträning
Torsdag: hemmaträning från Olgas bok + promenad
Fredag: hemmaträning från Olgas bok + promenad
Lördag: hemmaträning från Olgas bok + promenad
Söndag: gympa

Men så kommer inte verkligheten att se ut, tyvärr. Sjuka eller gnälliga barn, jobbande man, dålig självdisciplin m.m Det är alltid så mycket som ska hända på kvällarna. Och ska man hinna träffa några arbetande vänner är det ju kvällar eller helger som gäller. Och helgerna har de flesta fullt upp med familjen, släkten och aktiviteter.

För mig är det också ofta "jag ska bara..." Typ; lägga i en tvätt, bädda, dammsuga, plocka i/ur diskmaskinen, amma, vattna, damma, förbereda mat... Och sen vaknade bäbisen eller var det dags att hämta på dagis, eller så var det middag eller så blev det för sent. Att det ska vara så svårt att få till något som jag faktiskt vill.
Återigen: Självdisciplin!

Av Jennie - 28 januari 2014 22:11

Det här med amning är ju väldigt laddat. Fördelar och nackdelar med amning och ersättning stöts och blöts både här och där. Debattartiklar och insändare i tidningar med jämna mellanrum. Själv ammar jag och det gjorde jag med min stora tjej med. Jag har inga problem att amma offentligt, men det finns ju en del som har problem att se någon amma. Kanske skulle skaffa en sån här till lillan:

Av Jennie - 28 januari 2014 16:46

Plankan är en mycket bra övning. Min målsättning är att planka varje dag. Och då är det nog ungefär så här :)

Av Jennie - 28 januari 2014 05:25

Av Jennie - 27 januari 2014 22:16

Åttonde sockerfria dagen känns lite misslyckad. En kanelbulle smet ned idag. Min stora tjej hade varit hos mormor och morfar och bakat goda kanelbullar och idag var jag tvungen att smaka. Hon vet ju att jag undviker socker; "Mamma, vi hade socker i... Men inte så mycket så du kan ta en!" :)

Annars tycker jag att jag fått mer energi de sista dagarna. Idag har jag röjt både här och där här hemma. Sorterat och organiserat. Så skönt!

Av Jennie - 27 januari 2014 13:50

Ovido - Quiz & Flashcards