Direktlänk till inlägg 28 oktober 2014

Min fina tjej!

Av Jennie - 28 oktober 2014 23:38

Igår var jag på BVC på kontroll med min stora tjej. Hon är en pigg och glad femåring med mycket spring i benen och aptit på livet. Hon tränar fotboll och går på simskola, är på uteförskola och är utomhus mycket även hemma och hoppar, klättrar och studsar, älskar att cykla och dansar så fort hon får chansen.

Hon har alltid varit bastant, ända sen hon föddes. Hon vägde 4155g och gick sedan upp 500g/vecka den första månaden. Sen har det hållt i sig att hon alltid varit rejäl - men aldrig tjock. Men igår på BVC fick jag höra att hon är för stor, för tjock. Jag vet att hon blivit lite rund om magen, vi är medvetna om det och försöker begränsa intag av fika, godis mm. Men samtidigt är hon ju bara ett litet barn! Jag kan inte neka henne allt. Enligt BVC ska en normalviktig 4-6åring äta max en isglass, en vanlig glass, 100g godis (14 bitar) och ett glas saft i veckan. Det är verkligen inte mycket! Fikar man en gång så har man i princip bränt hela veckans ranson.

Jag förstår att de bara vill väl på BVC. De vill inte att hon ska bli mobbad när hon kommer upp i skolan, tjejer kan ju vara så elaka. Det vill ju verkligen inte vi heller! Det är väl alla föräldrars rädsla?! Men, så illa är det inte! Pratat med min mamma, min svärmor och en av mina bästa vänner om det. Alla tycker att det är så överdrivet. Visst att vi måste tänka på hennes vanor, men kanske inte sätta på blåljusen och slå på största trumman!

Problemet när man sitter på BVC är att man känner sig totalt nedtryckt i skona. Som sämsta mamman ever. Eftersom jag inte kunnat hålla mitt barn smal och "fin". (Hon är ju vackrast i världen!) Eftersom jag gett henne dålig mat; socker, vitt mjöl, snabbmat... När BVC-sköterskan sen föreslår remiss till team för barn med övervikt och fettma vill jag bara gråta. Och gå därifrån. Och aldrig komma tillbaka för att höra hur dålig jag är.

Förra hösten tyckte vi också att hon blivit lite extra rund om magen. När vi kom över på vårterminen hade hon dragit ut igen, då fanns inget kvar av extramagen. Jag tror att hon gör så, hon växer i skov.

Min största rädsla i detta är att hon själv ska få för sig att hon är tjock. Det räcker att hon hör någon kommentar ett par gånger för att det ska fastna och bli ett problem för lång tid framöver. Nu tittar hon sig i spegeln på morgonen och säger att hon är fin! Den känslan vill jag att hon alltid ska bära med sig! Inte någon kommentar om team för överviktiga, att hon är tjock eller att hon inte duger. Hon är min fina tjej och hon kommer alltid vara vackrast i världen! Hon duger precis som hon är!

 
 
Ingen bild

Nina

30 oktober 2014 19:34

Alltså dessa förbaskade bvc-tanter! Din tjej är säkerligen helt normal och kommer att dra iväg lite på längden så är balansen återställd utan att ni behö er ändra på nånting. Du är en superbra mamma Jennie, snälla ta inte åt dig. Synd att hon fick dig att känna så.

Jennie

4 november 2014 06:48

Nu i efterhand känner jag mig mest arg! De är så oroliga åt ena eller andra hållet, det är aldrig bra. Det gör ju föräldrar oroliga!
När Ebba fötts åkte jag på allvarlig mjölkstockning och infektion i brösten och var inlagd. Efter det gick Ebba bara upp 50g på en vecka, och vilket liv det blev! Det gjorde mig jätteorolig och jag tänkte sluta amma. Vecka efter var allt kanon igen och det visade sig att hon växt massor på längden istället. Men hennes oro smittade mig och jag blev onödigt orolig! Så korkat.

 
Ingen bild

Nina

18 november 2014 07:11

Är ni okej vännen? Blir lite orolig när du inte skrivit i bloggen på länge... Stor kram!

Jennie

21 november 2014 06:19

Ja vi är ok tack! Och tack för omtanken! Har bara varit så mycket några veckor nu! Kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie - 27 februari 2015 22:04

Alla dessa graviditeter.. Jag vet inte hur många av mina vänner och bekanta som ska ha barn. Det dyker upp ul-bilder och magar på FB och i verkligheten hela tiden. Vet ju att det alltid är så här på vårkanten, men ändå.. jag kan inte bara glädjas med...

Av Jennie - 15 februari 2015 14:37

Här har vi för närvarande vattkoppor och magsjuka. Verkligen en trevlig helg och Alla Hjärtans dag igår.. Ebba började med vattkoppor i tisdags kväll. På natten sen så kräks hon med jämna mellanrum. Trodde att det var av att hon fick så mycket febe...

Av Jennie - 1 februari 2015 22:43

Så var helgen slut. Redan. Logistikansvarig har just packat alla väskor och grejer inför morgondagen. Lämna barnen på två olika ställen för Saga har ute vecka (går åt många ombyten där!) och sen själv ta mig iväg. Brukar ta 45 minuter innan jag själv...

Av Jennie - 30 januari 2015 22:10

Trött trött trött.. Fredagskvällar är hopplösa. Mathias sover i soffan och barnen har somnat. Och jag somnar nog snart med.. Veckorna är fulltecknade och logistiken är på hög nivå. Vi jobbar heltid båda två, barnen har lååånga dagar på dagis och Sag...

Av Jennie - 11 januari 2015 21:56

I torsdags var det begravning för min farfar. Det var så fint, och så känslosamt. Mina bror och hans fru spelade och sjöng så fint, musik får mig alltid ännu mer känslofylld. Imorgon är det dags för min lilla plutt att börja skolas in på förskola...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards