Alla inlägg under januari 2014

Av Jennie - 26 januari 2014 22:32

Nu har jag avverkat en hel sockerfri vecka. Utmaningen gäller för två veckor så har klarat hälften nu! Känns mycket bra och inte speciellt svårt. Kan bli småsugen på vissa saker som choklad tex. Men det är ju inget jag behöver, utan bara helt onödigt tuggande för att. Samma sak med någon god kaka till fikat - funkar ju faktiskt lika bra med sockerfritt, frukt eller nötter.

Avverkade ett träningspass på Gympalusten ikväll. Är ett perfekt sätt att avsluta helgen, eller börja veckan, på! :)

Av Jennie - 26 januari 2014 22:26

Av Jennie - 26 januari 2014 12:19

Provade äpple- och bananmuffinsen idag till förmiddagsfikat med svärfar. De var helt sockerfria och fick godkänt tycker jag :) Receptet finns i förra inlägget.

Av Jennie - 25 januari 2014 22:57

Sista dagarna har jag gjort lite sockerfria recept. Testar lite smått och gott. Blev visst på temat banan..

Banankakor
35 g smält smör
1 dl havregryn
1 msk cocosflingor
1 banan
2 msk vatten
Blanda och klicka ut på plåten. Grädda i 175 grader ca 8 minuter

Bananpannkakor
2 ägg
1 banan
Kanel el kardemumma
Vispa ihop och stek två pannkakor. Perfekt som mellis :)

Imorgon ska jag testa detta recept:

Banan- och äppelmuffins
2 ägg
2 bananer
2 finrivna äpplen
75 g smält smör
1 ½ tsk kanel
1 tsk mald kardemumma
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 dl naturell yoghurt

Vispa äggen pösigt. Blanda i de andra ingredienserna och fördela i muffinsformar. Grädda i 200 grader i ca 15 minuter.


Av Jennie - 25 januari 2014 22:07

Ännu en sockerfri dag. Nästan. Tänkte fel och tog en liten bit mörk choklad. Insåg sedan att det är vitt socker i chokladen.. Jaja, det var bara en liten bit så det är ingen katastrof!

Ikväll blev det ett pass ur Olgas bok. Har inte gjort något sedan i tisdags så det var på tiden! Kändes mycket bra. :)

Annars har dagen bestått av babysim med bebisen medan pappan och stora tjejen var på sagostund på biblioteket. Skönt med helg och ha mannen hemma och kunna dela på tillvaron på ett annat sätt. Fick en fin och gosig lång tröja av min stora dotter idag. Hon hade valt den till mig då veckan har varit jobbig och ville ge mamma en present. Gullunge! <3

Av Jennie - 24 januari 2014 22:40

Det här med att vara sockerfri går över all förväntan måste jag säga! Jag var så himla bestämd på att jag skulle klara det, tror motivationen var a och o. Det är ju nio dagar kvar, men det känns inte så jobbigt eftersom de första fem gått så bra. :)

Idag var det ju det obligatoriska fredagsmyset i min lilla familj, dessutom tillsammans med mannens syster och hennes barn. Vi åt middag ihop och sen gjorde jag en fruktsallad med hackad mandel och grädde. Gott, fräscht och uppskattat! De andra år chips, men det är aldrig något som lockar mig. En chokladkartong gick också runt några varv men det gick fint att avstå. Känner mig så stolt och nöjd när jag har klarat en hel sockerfri dag. Varje dag som läggs till handlingarna känns som en stor seger och ju längre tiden går desto mindre lockande blir det att gå tillbaka till sockerfroseriet.

Träning har det dock inte blivit någon av sedan i tisdags kväll. Idag var planen att köra ett pass ur Olgas bok och dessutom gå med barnen in till stan. Tyvärr var det inte något roligt promenadväder idag - väldigt kallt och jättehalt. Min lilla tjej har varit väldigt gnällig och inte varit nöjd med något idag. Halv tolv gick jag fortfarande i nattlinnet och hoppades att ingen skulle ringa på dörren.. Så fort jag la ned henne skrek hon i högan sky, väldigt olikt henne. Vet inte om det är någon reaktion efter vaccinationen eller om det är tänder eller något helt annat. När jag till sist lyckades söva och lägga ned henne var det bara allmän sanering av hemmet och matlagning som gällde, inte träning tyvärr..

Av Jennie - 23 januari 2014 23:02

Ovido - Quiz & Flashcards